Zawiłości gramatyczne
Nie da się ukryć, że zasady gramatyczne są zagadnieniem, które przysparza uczniom najwięcej problemów. Istnieją języki, które posiadają dwa lub trzy czasy, ale również i takie, gdzie regularnie używa się ich kilkunastu – co ma miejsce choćby w angielskim. Podobnie wygląda rzecz w odniesieniu do przypadków; są języki w których odmiana rzeczowników w ogóle nie występuje, jak również te, gdzie deklinacja obejmuje nawet paręnaście przypadków (fiński). Ponadto, nie można zapominać o trudnych wyrażeniach przyimkowych, zwykle rządzących się własnymi prawami gramatycznymi – zastosowany przyimek często determinuje wtedy formę następującego po nim czasownika czy rzeczownika. Z całą pewnością przed rozpoczęciem nauki języka obcego warto dobrze zapoznać się z jego cechami charakterystycznymi związanymi z gramatyką a można to zrobić na kursie dla dzieci i młodzieży angielski dla dzieci Wrocław www.gerelis.pl/ .
Skomplikowana wymowa
Język mówiony zalicza się do kluczowych elementów, jakie należy rozwijać ze szczególną starannością w trakcie całego procesu edukacji – wiedzą o tym zwłaszcza specjaliści ze szkół kładących na niego nacisk, takich jak między innymi https://gerelis.pl. Są języki, w których poszczególne litery lub ich zbitki wymawia się w jeden określony sposób oraz takie, gdzie możliwości poprawnej artykulacji danego znaku bądź ciągu znaków istnieje bardzo wiele. To, czy przyswojenie zasad wymowy i powiązanego z nią akcentowania będzie dla nas łatwe, zależy w znacznej mierze od tego, jaki jest nasz język ojczysty – a dokładniej, czy występują w nim analogiczne głoski i przez to ich brzmienie jest nam już w przybliżeniu znajome. Prawidłowa artykulacja stanowi jeden z najważniejszych aspektów w kontekście nauki języka, ponieważ bez niej trudno się skutecznie porozumieć z obcokrajowcami.
Oryginalna pisownia
Całkowicie logiczne jest, że przeważającej części osób posługujących się alfabetem łacińskim o wiele prościej będzie nauczyć się języków stosujących właśnie tę formę zapisu, niż rosyjskiego, arabskiego czy japońskiego. Przyswojenie wyglądu nowych liter/znaków oraz ćwiczenie ich poprawnego kreślenia bywa czasochłonne, lecz zarazem ciekawe i korzystne dla samorozwoju. Bez wątpienia zanim kategorycznie odrzucimy pomysł edukacji w zakresie chińskiego, właśnie ze względu na brak znajomych liter, warto spróbować swoich sił w rysowaniu ideogramów symbolizujących podstawowe zwroty – wbrew pozorom i pierwszemu wrażeniu, być może będziemy wykazywać do tego talent, tak samo jak do pozostałych aspektów językowych.
Rola osobistych predyspozycji
Choć poruszone powyżej kwestie znajdują swoje potwierdzenie w rzeczywistości, nie jest to równoznaczne z tym, że mogą być one uznawane za zasadę, od której nie ma wyjątków. Wręcz przeciwnie, zdarza się ich całe mnóstwo, bowiem to czy nauka interesującego nas języka przyjdzie nam z łatwością, czy też okaże się zadaniem przekraczającym nasze możliwości poznawcze, zależy głównie od naszych osobistych uwarunkowań. Każdy człowiek jest inny – dla jednego fiński będzie bułką z masłem mimo zawiłej gramatyki, dla drugiego angielski (uznawany przez specjalistów za stosunkowo łatwy) stanie się twardym orzechem do zgryzienia, zaś trzeci w mig opanuje arabski czy koreański, nawet jeśli język ten różni się od jego ojczystej mowy praktycznie we wszystkim. Uogólnienia typu „ten język jest łatwy/trudny do nauki” nie mają więc wielkiej racji bytu; bardzo duży wpływ na skuteczność edukacji językowej (poza wrodzonym talentem) posiadają za to takie cechy charakterologiczne ucznia jak sumienność, dokładność, ciekawość oraz determinacja w dążeniu do celu. Przy tym oraz odpowiedniej motywacji (a także kompetentnym nauczycielu) można z powodzeniem opanować każdy język obcy w stopniu komunikatywnym lub wyższym.
W ramach podsumowania tematu trzeba stwierdzić, że zamiast jednoznacznie klasyfikować konkretny język jako łatwy lub trudny, zdecydowanie lepiej zrezygnować z tego nic nie mówiącego potencjalnemu uczniowi uogólnienia (często działającego wręcz odstraszająco) na rzecz bardziej precyzyjnych określeń, wskazujących co dokładnie w danym języku jest (lub nie) skomplikowane. O wiele rozsądniej bowiem powiedzieć, że gramatyka i wymowa francuskiego są dość zawiłe, ale całkowicie możliwe do biegłego opanowania, niż po prostu oznajmiać osobie uczęszczającej na kurs, że język ten jest trudny. Jak w innych dziedzinach życia, także i przy poruszaniu zagadnień dotyczących języków obcych potrzebne jest więc wyczucie oraz refleksja.